CELCOM 1+3

Tengahari semalam saya ke Menara Celcom, memenuhi temujanji saya dengan seorang pelanggan di sana.  Sedang menunggu di lobi, saya didekati oleh seorang promoter perempuan:

Promoter:  Assalamu’alaikum bang.

Saya:  Wa’alaikumus salam…

Promoter:  Abang dah ada pelan Celcom ni?  1+3 ni?  Murah je bulanannya.  RM5 je.

Saya:  Oh, saya dah ambil dah last 3 months.  Executive Plan.  Yang bagi diskaun tu 10%, 20%, 30%.  Baguslah pelan tu.  Dapat jimat sikit berbanding pelan dulu.  Dulu saya ambil yang minit2 tu.

Promoter:  Itu Minutes Plan bang.  Dulu abang ambil yg berapa minit?

Saya:  Saya ambil yang 450 minit.  Alhamdulillah, sekarang jimat sikitlah bila pakai Executive Plan.  Baguslah Celcom.

Promoter:  Abang taknak tambah line ke?  Pelan 1+3 ni?

Saya:  Oh, saya dah ambil dah.  Untuk isteri saya.  Dulu dia guna prepaid.  Tapi sekarang dah guna pelan 1+3.  Pakai nama saya, saya bayarkan tiap2 bulan.  Calling & ‘sms’ing antara saya dan wife: free of charge! 

Promoter:  Baguslah.  1 untuk isteri abang.  Ada berapa lagi kosong?

Saya:  Ada 3 lagi kosong. 

Promoter:  Abang kata isteri abang dah ambik.  Jadi ada 2 kosonglah lagi.

Saya:  Yelah, saya ada sorang isteri.  So, masih ada 3 lagi kosonglah. (muka saya serius dalam bergurau)

Promoter:  (berfikir sejenak) Oooo…OK, OK…hehe… (senyum ke’bengkek’kan).  Maksud saya pelan 1+3 ni.  Abang dah ambil satu untuk isteri.  So, ada 2 lagi lebih.  Abang taknak tambah ke?

Saya:  Dah macam mana?  Saya ada sorang je isteri.

Promoter:  Yelah…boleh ambik untuk anak2 ke?

Saya:  Anak sulong saya baru 6 tahun.  Takpelah dik, tu hah orang yang abang tunggu tu dah sampai.  Terima kasih ye…

Promoter:  OK, terima kasih.

Saja bergurau dengan promoter tu…

Overview CELCOM 1+3

Overview CELCOM 1+3

Saya berpuas hati dengan ciri2 Celcom Executive Plan dan 1+3 ni.  Kalau kalian nak tahu lebih lanjut, boleh ke laman CELCOM 1+3.  Bukan apa, kalau bendanya bagus, apa salahnya promote kat orang, ye dak?…

Sebelum promoter perempuan tu datang, saya sebenarnya dah didekati oleh seorang promoter lelaki.  Lama berbual dengan promoter lelaki tu.  Disebabkan saya dah ada pelan2 yang ditawarkan, maka kami berbual hal lain.  Promoter lelaki tu bercerita tentang kehidupannya selama 6 bulan di KL.  Beliau berasal dari Pulau Pinang.  Kini, beliau tinggal bersama abangnya di Cheras.  Dari perbualan tu, saya dapat merasakan bahawa beliau seorang yang baik fikirannya.  Ada lah hal2 menyentuh peribadi beliau ceritakan kepada saya.  Saya sekadar merespon positif dan memberi nasihat apa yang patut.

Cuma, tak sempat berbual lebih panjang apabila ada pelanggannya datang memanggilnya.  Tak sempat mengetahui kenapa beliau bercerai dalam usia yang muda.  Usia beliau mungkin dalam 24/25 tahun.  Semoga ALLAH memberi ketabahan kepadanya dan keluarganya, dan moga dipimpin ALLAH dengan hidayah dan taufiqNYA, amin…

Setiap orang mempunyai kisah masing-masing yang mungkin boleh memberi pengajaran kepada kita semua.  Kerjaya saya sebagai Perunding Takaful telah membolehkan saya berjumpa dengan ramai orang.  Dan ia telah banyak memberi saya pengajaran, kerana setiap perjalanan kehidupan ini tersedia pelajaran hidup yang boleh kita kutip, seandainya kita mahu berfikir.

 


One response to “CELCOM 1+3

Leave a Reply

