Jangan Berputus Asa, Kembalilah Kepada Tuhanmu.

Buat diriku dan sekalian ummat manusia, hampir setiap hari kita kadang-kadang dengan sengaja atau tidak sengaja menghimpun dosa.  Baik dan jahat bercampur-campur kita lakukan.  Pahala dan dosa berganti-ganti mengisi karung amalan kita.  Namun, sebagai manusia kita sentiasa cuba mengkoreksi diri dan beristighfar tatkala sedar dari lamunan orang berdosa.

Jika kita manusia yang jarang atau tidak pernah insaf sebelum ini, tetapi mahu kembali kepada ALLAH… Nah, pintuNYA sentiasa terbuka luas!  Marilah kembali kepadaNYA, jangan tangguh lagi.  Masih ada harapan.  Kerana DIA Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang…

ALLAH subhanahu wata’ala sentiasa bersedia dengan pengampunan.  Dan taubat seorang yang bertaubat akan menghapuskan dosa-dosanya yang terdahulu…

ALLAH subhanahu wata’ala berfirman:

قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ

إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

Bermaksud:  “Katakanlah: “Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” (Az Zumar: 53)

Dan dari Anas bin Malik radhiAllahu `anhu, beliau berkata: Rasulullah sallAllahu `alaihi wa sallam bersabda:

“ALLAH subhanahu wa ta’ala berfirman:  “Wahai anak adam, sesungguhnya jika engkau berdoa dan berharap kepada-KU, niscaya AKU akan mengampunimu dan AKU tidak akan memperdulikannya lagi.  

Wahai anak Adam, seandainya dosa-dosamu memenuhi seluruh langit, kemudian engkau memohon ampun pada-KU, niscaya AKU akan mengampunimu.  

Wahai anak Adam, seandainya engkau datang kepada-KU dengan kesalahan sepenuh bumi, kemudian engkau menjumpai-KU dalam keadaan tidak berbuat syirik dengan apapun niscaya AKU akan datang kepadamu dengan pengampunan sepenuh bumi pula.”  

(HR Tirmidzi, beliau berkata: “hadits ini hasan”)

Ayuh, saudaraku semua!  Tak kiralah samada anda pernah mencuri, berbohong, meninggi suara terhadap ibubapa, menzalimi orang lain, berzina, membunuh atau sebagainya; BERTAUBATLAH!.  Selagi nyawa belum dicabut dari tubuhmu, taubatmu masih akan diterima ALLAH, mudah-mudahan.

Semoga kita beroleh TAQWA, amin.

SHAHMUZIR NORDZAHIR
www.muzir.wordpress.com
7 September 2009


7 responses to “Jangan Berputus Asa, Kembalilah Kepada Tuhanmu.

Leave a comment