Jika Kenderaan Ditenggelami Banjir…

Kereta tenggelam

Sumber dari Google-Image.

Musibah seperti banjir memang akan merugikan banyak pihak.  Bukan sahaja harta benda boleh rosak, bahkan nyawa juga turut boleh terancam.  Dari segi harta benda, kenderaan adalah antara yang besar nilainya di sisi kita.  Bukan sahaja pada nilai harganya, bahkan pada nilai jasanya.  Tentu banyak kos perlu dikeluarkan untuk membaikinya semula jika kenderaan ditenggelami banjir.  Bagaimana hendak menyelamatkannya dan mengurangkan kos pembaikan tersebut?

Sebelum masuk kepada cadangan jawapan kepada soalan tersebut, saya sekadar hendak ingatkan kepada tuan/puan mangsa-mangsa banjir agar jangan berkalau-kalau lagi.  Contohnya:

“Kalaulah aku sempat bawa kereta ni ke tempat lebih tinggi, tentu tak tenggelam.”

“Kalau aku tak parking kat sini, tentu tak jadi begini.”

“Kalaulah aku tak datang bermalam kat sini, tentu selamat dari ditimpa musibah ini.”

Sikap berkalau-kalau begini memang akan menyerbu ke dalam qalbu kita saat musibah begini.  Rasulullah Nabi sallAllahu `alaihi wa sallam pernah menasihatkan agar jangan bersikap seperti itu kerana sikap tersebut akan mengundang Syaitan merosakkan iman dan qalbu kita.

“Jika kamu tertimpa sesuatu, janganlah mengucapkan:  “Seandainya/kalaulah saya berbuat begini dan begitu” tetapi katakanlah, “ALLAH telah mentaqdirkannya, apa yang telah dikehendakiNYA pasti akan terjadi”, kerana sesungguhnya kata-kata ‘seandainya/kalaulah’ itu membuka jalan bagi Syaitan.” 

(HR Muslim)

Semoga iman kita kukuh dan berjaya berhadapan dengan gangguan Syaitan atas ujian besar ini.  Dan semoga dengan kesabaran dan sifat redha tuan/puan, ALLAH Ta`ala kurniakan pahala, penebusan dosa dan kebaikan yang banyak buat tuan/puan mangsa-mangsa banjir, amin…

Baik, sekarang kita masuk kepada apa yang perlu kita buat jika kenderaan ditenggelami banjir.  Berikut adalah beberapa nasihat yang saya perolehi semasa tempat saya ditenggelami banjir sehingga menyebabkan kenderaan saya tenggelam hingga hampir ke paras bumbung.

Sebelum tenggelam:

1.  Jika kenderaan memang tidak boleh dilarikan ke tempat yang lebih tinggi dan ekzos kenderaan masih belum ditenggelami banjir, maka sumbatlah lubang ekzos tersebut dengan sesuatu yang padat dan kalis air.  Contohnya menutupnya dengan plastik.

2.  Cabut terminal bateri kerana kita tidak tahu berapa lama kenderaan kita akan dibiarkan tanpa dihidupkan kerana musibah banjir bermacam-macam peringkat.

3.  Selamatkan barang-barang yang dirasakan penting terutama yang mudah rosak akibat air.  Pendek kata, selamatkan semua yang boleh diselamatkan kerana banjir bukanlah air biasa, tetapi air berlumpur.

Ketika tenggelam:

1.  Kenderaan yang sedang ditenggelami banjir jangan dihidupkan enjinnya terutama apabila air banjir mulai menutup ekzos kenderaan dan bahagian enjin .  Apatah lagi cuba untuk memandunya meredah banjir.

Setelah banjir surut:

1.  Selepas banjir telah surut, jangan hidupkan enjin!  Jangan hidupkan enjin!  Jangan hidupkan enjin!  Inilah pantang besar jika kenderaan anda ditenggelami banjir besar, iaitu jangan hidupkan enjin!

2.  Panggil lori tunda untuk ditunda ke bengkel yang dipercayai. Komponen utama seperti enjin dan transmission mungkin akan rosak.  Samada rosak banyak atau rosak sikit.  Enjin mungkin tak perlu overhaul, sekadar flush minyak enjin beberapa kali.  In shaa’ ALLAH enjin OK.  Kalau enjin dihidupkan semasa atau selepas banjir surut, maka enjin akan mengalami kerosakan yang lebih parah.

3.  Sistem transmisi pula kalau jenis manual, maka prosesnya sama macam enjin.  Flush minyaknya beberapa kali sampai tiada air di dalamnya.  Hal ini mekanik akan nasihat.  Mungkin 3 hingga 5 kali flush.  Atau mungkin lebih.  Tapi kalau sistem transmisi jenis auto, mungkin ada masalah yang lebih besar.  Kemungkinan kena overhaul atau lebih teruk dari itu iaitu tak dapat diselamatkan.  Terpaksa tukar gear box baru.  Harap-harap tidaklah sampai macam itu.

4.  Sistem elektornik boleh selamat in shaa’ ALLAH.  Cuma dalam masa yang panjang, mungkin baru nampak kesannya.

5.  Kusyen pula memang kotor dan berbau habislah.  Kena cuci samada upah atau sendiri.  Kadang-kadang pihak bengkel ada tawarkan juga khidmat cuci kenderaan dan kusyen khas akibat banjir.  Khidmat cuci kenderaan akibat banjir ni memang mahal harganya sebab mereka akan buka habis kerusi dalam kereta dan cuci dengan teliti.  Selepas siap dicuci, bau tidak menyenangkan tetap juga wujud selama beberapa tempoh.  Terpaksa bersabarlah dengan bau tersebut tu dalam lebih kurang sebulan.  Lama-lama OK, in shaa’ ALLAH.

Itulah setakat yang saya tahu dan mampu berkongsi.  Ini pun tahu sebab dulu kereta pernah tenggelam banjir.  Kalau tuan/puan ada nasihat-nasihat lain, silakanlah kongsi.  Dan kalau maklumat di atas tidak tepat, silalah betulkan.  In shaa’ ALLAH kita sama-sama berkongsi untuk kebaikan bersama.

Mengenai kos pembaikan, ia sangat subjektif.  Bergantung kepada kita samada ada hidupkan enjin atau tidak.  Jika hidupkan enjin, maka kos pembaikan akan menjadi tinggi kerana komponen enjin boleh banyak rosak.  Jika tidak hidupkan enjin, maka mungkin kosnya tidak tinggi sangat.  Lagi satu faktor ialah jenis kenderaan.  Pihak bengkel akan nasihatkan proses semuanya.  Jadi pemilihan bengkel yang dipercayai juga merupakan faktor yang penting.

Semoga ALLAH Ta`ala mempermudahkan urusan semua saudara-saudara kita yang mengalami musibah banjir, dikuatkan kesabaran, dikurniakan kebaikan dari sisiNYA, diberikan keselamatan dan dikeluarkan dari musibah tersebut dengan segera, amin…

muzir.wordpress.com

Advertisements

2 responses to “Jika Kenderaan Ditenggelami Banjir…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: