Elakkan Ajar Anak Di Tempat Awam Jika…

Jika kita jenis yang tak boleh tahan marah ketika mengajar anak, elaklah pilih tempat awam duduk mengulangkaji pelajaran dengan anak.  Kesian kat anak tu. Dan kesian juga kat diri sendiri.

Di perpustakaan baru-baru ni, saya ternampak seorang ibu yang marah-marah anaknya. Mungkin ±20 meter radius boleh dengar.  Sangat tak selesa mendengar bahasa yang digunakan. Mungkin subjek Matematik agaknya sebab butir-butir kata yang keluar dari ibu tersebut sekitar angka dan formula.

(Ini adalah perpustakaan khas untuk kanak-kanak, jadi memang tempat ni memang tak sunyi macam perpustakaan biasa.  Budak-budak berlari dan bermain di sini.)

Situasi sebegini bukanlah kali perkara saya melihatnya.  Ada beberapa kali sebelum ini. Pernah lihat di restoran, di kedai buku dan lain-lain tempat.

Saya teringatkan diri sendiri.  Dan teringat juga beberapa perkongsian rakan-rakan lain. Kebanyakannya beremosi tatkala mengajar anak-anak sendiri.  Entah kenapa?  Yang pasti semua ibubapa sangat sayang dan cinta pada anak-anak.  Jadi ia mungkin datang dari kuatnya ikatan emosi itu.  Tapi apabila sesetengah kita sedar keadaan itu, biasanya kita mulai cara jalan mengawalnya.  In shaa’ ALLAH…

Setiap ibubapa ada cara menjayakan anak masing-masing.  Tapi janganlah terlalu jelas menjatuhkan air muka anak kita dan air muka sendiri di khalayak ramai.

Sebagai manusia biasa, kita terdedah dengan banyak kesilapan dan keterlanjuran. Semoga ALLAH ampuni keterlanjuran kita semua dan tutup aib kita.  Aamiin…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: