Semangat Budak Ini Bagi Salam

Belum sempat saya sampai ke tangga masjid, ada sorang budak bagi salam.

“Assalamu`alaikum!” Dia beri salam sambil tersenyum riang.

“Wa`alaikumussalam wa rahmatullah. Bagus-bagus! Siapa yang bagi salam dulu dia menang.” Jawab saya mesra kepadanya.

Senyum-senyum dia pandang kawannya di sebelah dan berbisik. Tapi suaranya saya dapat tangkap dengar.

“Hah kan aku dah cakap.” Bisiknya.

“Assalamu`alaikum!” Kawan di sebelahnya pula ucapkan salam kepada saya.

Saya jawab salamnya sambil memuji perbuatan mereka berdua lalu terus masuk ke dalam masjid.

Mereka berdua ni dalam lingkungan darjah 5-6 agaknya. Tapi dah mempunyai semangat yang tinggi dan berani untuk memulakan ucapan salam kepada orang lain. Ucapan salam pula jelas dan baik serta beradab.

Masih ramai yang belum ada semangat dan keberanian macam budak ni. Sedangkan ia sunnah Nabi Muhammad ﷺ. Memang dalam hadith diceritakan Nabi Muhammad ﷺ selalu mendahului salam kepada orang lain walau Baginda seorang pemimpin yang dihormati. Kenal atau tak kenal Nabi bagi salam belaka. Itulah perbuatan Nabi. Dan sangat wajar kita hidupkan sunnah Nabi ini.

Berebut-rebutlah bagi salam. Jangan malu dan segan. Ia perbuatan mulia yang sepatutnya dihidupkan.

Kalau nak baca lebih lanjut hadih-hadith pasal sunnah menyebar-luaskan ucapan salam, bacalah di sini: https://muzir.wordpress.com/2011/06/17/keutamaan-menyebarluaskan-salam/

Dalam tu pun ada kisah `Abdullah bin `Umar radhiAllahu `anhuma yang sangat semangat menghidupkan sunnah menyebarluaskan salam ini. Boleh jadikan kisah tersebut sebagai motivasi dan tauladan.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: