Tag Archives: insurans

Senarai Semak Supaya Bebas Riba

Riba adalah antara yang tersenarai sebagai dosa besar dalam Islam.  Kita mesti sedaya upaya menghindari riba dan melepaskan diri dari terlibat dengannya samada secara langsung atau secara tidak langsung.

Berikut adalah senarai semak (checklist) asas sebagai panduan mudah dan ringkas untuk kita sama-sama sedar dan mengambil tindakan untuk bebas dari riba.  Jadual ini menyenaraikan instrumen-instrumen kewangan asas yang melibatkan majoriti masyarakat di Malaysia.  Ia boleh dijadikan langkah pertama untuk dibuat semakan bagi membersihkan diri dan keluarga dari dosa riba, in shaa’ ALLAH:

Kategori

(1) Tindakan Utama

(2) Pilihan Tindakan

 Simpanan Tidak menyimpan wang atau membuka akaun simpanan di dalam institusi perbankan konvensional.

 

Jika mahu menyimpan di institusi kewangan, sila pastikan simpan di perbankan Islami.

 

 Perlindungan kewangan Tidak menyertai pelan insurans konvensional samada untuk diri sendiri, ahli keluarga, kenderaan, harta, perniagaan dan lain-lain.

 

Jika mahu memiliki pelan perlindungan kewangan, pastikan anda menyertai pelan Takaful. Continue reading
Advertisements

Pertanyaan Takaful

Sila gunakan borang ‘online’ ini untuk bertanya apa-apa hal tentang Takaful.  Terima kasih.


Takaful Ikhlas Terbaik Lagi!!!

Saya sebagai salah seorang ejen Takaful Ikhlas yang berbangga dengan kejayaan ini, alhamdulillah

Hari ni, saya mendapat berita melalui seorang teman di Facebook bahawa Takaful Ikhlas Sdn Bhd telah diisytiharkan sebagai pemenang bagi Anugerah Penyedia Takaful dan Takaful Semula Terbaik bagi anugerah Berita Kewangan Islam 2009 untuk kali kedua, alhamdulillah.

Saya selalu juga ditanya, “Syarikat Takaful manakah yang terbaik?”  Dengan yakin saya akan menjawab, “Setakat yang saya tahu, Takaful Ikhlas Sdn Bhd adalah syarikat Takaful terbaik!” 

Jawapan ini bukanlah lahir hanya dari kerana saya merupakan ejen Takaful Ikhlas.  Tetapi ia lahir dari pengalaman saya yang berada di dalam industri Takaful ini selama 9 tahun.  Dan pengalaman selama hampir 5 tahun dengan Takaful Ikhlas Sdn Bhd.  Tempoh pengalaman ini telah memberi peluang kepada saya mengenali secara mendalam selok-belok industri Takaful dan persaingan di dalamnya.

Continue reading


TAWARAN Dari Takafulonline.net Sempena Tahun Baru!

Assalamu’alaikum…
Bersempena Tahun Baru Hijrah 1431H dan beberapa hari lagi akan masuk tahun baru 2010M, Takafulonline.net dengan sukacitanya ingin memaklumkan tawaran:
  • DISKAUN 30% bagi caruman bulan pertama Takaful
  • Hadiah GOODIE BAG

Pelan-pelan Takaful yang terlibat di dalam promosi ini adalah:

  1. IKHLAS SAVINGS TAKAFUL
    www.takafulonline.net/ist.php
  2. IKHLAS EDUCATION TAKAFUL CLASSIC
    www.takafulonline.net/ietc.php
  3. IKHLAS WANITA TAKAFUL
    www.takafulonline.net/iwt.php

Tempoh promosi ini sah sehingga 31 JANUARI 2010.

Sebarang pertanyaan, boleh terus hubungi saya atau taip sahaja di dalam borang online yang disediakan di dalam link2 di atas.

Sekian, terima kasih.

SHAHMUZIR NORDZAHIR
019-3826408
5 Muharram 1431H
22 Disember 2009M

(Promosi ini bukan ditawarkan oleh syarikat Takaful Ikhlas Sdn Bhd, tetapi ia adalah inisiatif saya sendiri yang merupakan Financial Advisor yang berdaftar dengan syarikat Takaful Ikhlas Sdn Bhd)


Jemput ke Takafulonline.net

Paparan web Takafulonline.net. Slik klik gambar!

Sedikit kata-kata pendahuluan dipetik dari laman web tersebut:

Segala puji-pujian milik ALLAH subhanahu wata’ala selayaknya. 

Selawat dan salam buat insan mulia, Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam, keluarga dan para sahabat baginda radhiALLAHu ‘anhum ajma’in.  Seterusnya, doa sejahtera saya panjatkan buat muslimin-muslimat sekalian.

Hadirnya laman web takafulonline.net ini bukanlah atas dasar suka-suka dan sekadar memenuhi trend menyampaikan maklumat di dunia internet.  Tapi, lebih dari itu.

2 matlamat utama terbitnya laman web ini, iaitu: Continue reading


Kematian Kita dan Anak Isteri Yang Ditinggalkan.

Semalam saya menerima berita kematian salah seorang imam Masjid Negeri, Shah Alam, Selangor.  Pastinya pemergian beliau adalah suatu kehilangan yang besar buat masyarakat di sekitar tempat beliau tinggal dan berkhidmat.

Dan yang paling pasti, pemergiannya sangat dirasai oleh ahli keluarga al-marhum.  Apatah lagi beliau meninggalkan 7 orang anak dan seorang bayi yang masih di dalam kandungan.  Malah, isteri beliau tidak pula bekerja.  Ini bermakna almarhum imam tersebut merupakan tunggak keluarga yang menjadi jatuh-bangun keluarga tersebut.  Tanpanya, pasti awanan kelabu datang menyelubungi keluarga beliau.

Saya sempat memberikan beberapa ringgit apabila sampul wang datang untuk dikutip supaya saluran kewangan dapat diberikan kepada keluarga waris sebagai bantuan dan pertolongan sesama muslim.  Pastinya, ahli keluarga, sanak saudara dan sahabat handai yang lain akan turut membantu meringankan beban keluarga almarhum samada dalam bentuk wang ringgit atau lain2 bentuk.  (semoga ALLAH menerima amalan2 kita, amin)

Saya tertanya-tanya, pada hari ni ya orang ramai berasa simpati dengan pemergian beliau dengan memberikan bantuan kewangan.  Esok dan lusa bantuan masih akan diberi.  Bolehlah digunakan wang tersebut untuk membeli keperluan keluarga.  Bagaimana pula bulan depan?  Bulan2 yang akan datang?  Tahun2 mendatang?

Saya teringat pengalaman saya semasa berumur 13 tahun yang terpaksa menerima hakikat kematian ayah.  Continue reading


Takaful IKHLAS – Syarikat takaful/insurans pertama menerima Sijil MS1900:2005

Kuala Lumpur, 16 Oktober 2008 – Takaful Ikhlas Sdn Bhd (Takaful IKHLAS) mencatat sejarah tersendiri apabila diiktiraf sebagai penerima Sijil MS1900:2005 di kalangan syarikat pengendali takaful dan insurans di Malaysia secara rasminya pada hari ini.

Syarikat pengendali Takaful yang baru sahaja menyambut ulang tahun kelima penubuhannya pada 14 Oktober 2008 yang lalu diberi pengiktirafan tersebut oleh SIRIM QAS International bagi Sistem Pengurusan Kualiti dari Perspektif Islam.  Continue reading


Saya dan RIBA

Seingat saya, RIBA tidak diajar secara formal di dalam kelas.  Maaf, mungkin saya salah.  Namun, apa yang saya nak kata ialah saya tak ingat di mana saya mengenali RIBA sepanjang pembelajaran formal sukatan pelajaran darjah 1 – tingkatan 5.

 

RIBA adalah DOSA BESAR.  Namun, tak ramai mengenali RIBA dan besarnya kemurkaan ALLAH terhadap manusia yang melibatkan diri dengan RIBA.  Pada pandangan manusia biasa, RIBA hanyalah dosa tahap biasa-biasa.  Mungkin ini disebabkan kurangnya penekanan RIBA dalam sistem pelajaran kita, tak kiralah samada ia KBSR/KBSM, malah mungkin pengajian-pengajian agama di institusi sekolah/masjid/pondok juga kurang menekankannya.  Tidak hairanlah, RIBA telah memerangkap ramai orang awam seperti kita, malah amat menyedihkan kita, ustadz-ustadz sendiri turut sama terlibat.  Astaghfirullah!

 

(1)
Alhamdulillah, saya telah ditanam rasa bencikan RIBA sejak di tingkatan 2 di Sek Men Agama Kuala Lumpur (SMAKL).  Cikgu Mohd Nor bukanlah seorang ustadz yang mengajar matapelajaran agama.  Tetapi, beliau mengajar matapelajaran Kemahiran Hidup (Perdagangan).  Di samping mengajar mengikut sukatan yang telah ditentukan, beliau selalu memberi tadzkirah (peringatan), khususnya dalam hal kewangan dan ekonomi ummat ISLAM.  Sangat terserlah kerisauannya kepada terjebaknya ummat ISLAM di dalam dosa besar RIBA.

 

”Walaupun kamu cuba untuk menjauhi RIBA, namun debu-debu RIBA pasti akan terkena kepada kamu”, itulah antara kata-kata beliau yang saya masih ingat.  Beliau ingin membayangkan bahawa RIBA adalah dosa besar yang sudah bersebati dengan kehidupan masyarakat moden.  Untuk keluar daripada belenggu RIBA, amatlah sukar tetapi tidak mustahil.  Namun, ia tetap dosa besar yang menuntut kita semua supaya terhindar darinya.  RIBA adalah dosa besar, bukan dosa kecil.

 

(2)
Kemudian, apabila menyambung pelajaran ke MRSM Muar, sekali lagi saya disuntik semangat untuk menjauhi RIBA apabila cikgu Sheikh memberitahu bahawa beliau membeli van secara tunai.  Semata-mata untuk mengelakkan diri dari terlibat dengan RIBA.  Kalau beli van melalui pinjaman bank, tentu akan terlibat dengan RIBA. 

 

Perbualan tersebut saya rakam di dalam jiwa saya yang ketika itu bukan di dalam kelas formal, tetapi hanya ketika saya dan rakan-rakan sedang berkumpul di depan dorm, sambil makan burger.  Cikgu Sheikh bukanlah ustadz yang mengajar matapelajaran agama, namun nampak jelas komitmen beliau dalam menjalani kehidupan dalam keadaan beragama. 

 

Sejak itu, saya mula berfikir tatkala sudah habis belajar nanti, bagaimana hendak membeli kereta dan rumah secara tunai, semata-mata untuk menjauhkan diri dari dosa besar RIBA.  Aduh, mampukah saya?  Itulah kerungsingan yang saya bawa selama beberapa tahun setelah mengutip pengajaran RIBA daripada cikgu Mohd Nor dan cikgu Sheikh.  Terima kasih cikgu!  Moga ALLAH memberkati kehidupan cikgu berdua, amin.  Cikgu-cikgu lain turut ada saham dalam pembentukan diri ini, namun dalam bab RIBA khususnya, saya hanya mengingati dua orang cikgu ini. 

 

(3)
Saya tercuit lagi dengan kerisauan tentang RIBA ketika di dunia universiti, tatkala tekun mengikuti kuliah agama melalui kaset.  Kuliah-kuliah di masjid yang saya hadiri, tak teringat pula di mana saya mendengar tentang RIBA.  Mungkin ada, namun ia sepintas lalu tanpa penekanan yang menyeluruh oleh penceramah.  Justeru, ia tak menusuk ke jiwa.  Dalam bab lain, Ya! Kuliah di masjid telah banyak saya dapat manfaat ilmunya. 

 

Ketika di universiti, selain kaset Ustadz Ismail Kamus, Harun Din, Abd Salam, Tuan Ibrahim dan lain-lain, kaset kuliah agama bersiri oleh Ustadz Samsuri menjadi kegemaran saya ketika itu.  Tatkala kaset lain lebih berbentuk ceramah umum, kaset Ustadz Samsuri lebih ilmiah sifatnya.  Pendekatan beliau yang menggunakan kitab Bahrulmazi melegakan kehausan saya yang dahagakan ilmu agama.  Dalam hal RIBA, kaset beliau yang bertajuk “Debu-debu RIBA” telah benar-benar menjadi salah satu jalan hidayah dan taufiq dari ALLAH kepada saya.  Alhamdulillah.  Makin takut saya kepada RIBA.  Kerana ia bukan dosa kecil, ia adalah DOSA BESAR!!!

 

(4)

Cabaran sebenar saya berhadapan dengan RIBA adalah tatkala ingin membeli motorsikal pertama saya.  Ketika di universiti (1997), saya telah diberi keizinan oleh ALLAH untuk membeli motorsikal pertama saya secara tunai, alhamdulillah.  Second-hand Yamaha RXZ berharga RM3500 telah menjadi milik saya ketika itu.  Risau juga ketika itu takut-takut terpaksa terjebak dengan RIBA.  Namun, alhamdulillah kerana dipermudahkan ALLAH.  Saya hanya berpeluang memilikinya pada tahun kedua pengajian hasil jimat cermat duit pemberian biasiswa yang telah ditaja oleh sebuah syarikat swasta.  Agak tinggi juga nilai biasiswanya berbanding lain-lain syarikat ketika itu.  Saya telah memilih biasiswa tajaan Gamuda Berhad dan terpaksa menolak tawaran-tawaran lain dari Sony, NEC, JPA dan MARA.  Hasil duit biasiswa tu, saya berupaya membeli secara tunai komputer meja pada tahun pertama di universiti.  Tahun kedua, beli tunai motorsikal.

 

Saya telah memperbaharui insurans motor dengan Syarikat Takaful Malaysia Berhad, walaupun kawan saya kata ia tindakan yang rugi kerana insurans motor untuk motorsikal tersebut masih ’hidup’. 

 

”Kenapa nak renew baru, kan hidup lagi insurans tu?!” tanya kawan saya.  ”Saya nak yang Takaful” jawab saya. 

 

Saya berasa lega, kerana pada waktu itu sudah ada syarikat yang menawarkan Takaful.  Bayangkan jika ketika itu tiada syarikat Takaful.  Sudah tentu saya terpaksa membeli insurans dengan syarikat insurans konvensional, yang jelas padanya RIBA!  Sekurang-kurangnya untuk urusan pertama jual-beli kenderaan saya sudah bebas dari RIBA, alhamdulillah.  Saya sangat bersyukur diberi nikmat seumpama ini. 

 

Ini semua adalah hidayah dan taufiq dari ALLAH…

 

Setelah tamat pembelajaran di universiti dan meneruskan kehidupan ke dunia pekerjaan; urusan muamalah seperti pembelian rumah, kereta, penggunaan kad ’kredit’, perbankan, insurans dan lain-lain telah dipermudahkan ALLAH untuk saya beristiqamah dengan sistem muamalah Islami.  Saya bersyukur tinggal di Malaysia dan hidup pula pada zaman di mana usaha sistem perbankan dan insurans Islami sedang giat diusahakan.  Ia memberi ruang untuk kita menarik nafas lega untuk BEBAS DARI RIBA.  Namun, perjalanan dan perkembangan sistem muamalah Islami ini masih jauh dan terlalu banyak ruang penambahbaikkan perlu diteruskan.

 

(5)

Walaupun saya bekerja sebagai seorang jurutera di syarikat yang menaja saya sewaktu belajar dulu, namun saya mempunyai kecenderungan dan minat yang mendalam di dalam pengurusan kewangan peribadi.  Buku Perancangan Kewangan Keluarga terbitan Bank Negara Malaysia adalah panduan terawal saya dalam mengatur struktur pengurusan kewangan saya.  Masa tu saya berumur 22 tahun.

 

Setelah membaca beberapa buku kewangan tulisan Azizi Ali, Milan Doshi & Robert Kiyosaki; minat saya dalam hal kewangan peribadi semakin mendalam.  Saya selalu memberi nasihat kepada adik-adik dan rakan-rakan dalam hal asas kewangan, tapi diselitkan unsur-unsur Islami iaitu ke arah memilih sistem kewangan yang bebas-RIBA.

 

Malah, saya selalu menghantar email ke dalam rangkaian yahoogroups dan intranet Gamuda Berhad tentang kepentingan memilih sistem kewangan Islami.  Kadang-kadang saya forwardkan spread-sheet yang saya buat sendiri berdasarkan pembacaan saya di buku-buku kewangan dan selitkan idea-idea muamalah Islami.

 

Minat saya dalam kewangan peribadi akhirnya telah membuka jalan kepada kerjaya baru yang jauh dari kelulusan akademik saya, yang telah mendapat Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) dalam Kejuruteraan Mekanikal & Bahan. 

 

Kini, saya bergelar Perunding Takaful dan selalu terlibat dalam memberi nasihat kepada orang ramai dalam memilih sistem kewangan Islami, khususnya berkaitan pengurusan risiko kewangan iaitu TAKAFUL.  Dalam bidang ini, semua Perunding Takaful mempunyai 2 cabaran yang utama, iaitu:

  • Memberi kesedaran tentang peri pentingnya pengurusan risiko kewangan di kalangan ummat ISLAM, khususnya Melayu.  Ini kerana ummat Melayu di negara ini masih mempunyai kesedaran yang rendah dalam hal pengurusan risiko kewangan berbanding kaum lain.

  • Setelah kesedaran itu ada, perlu dibawa pula masyarakat agar memilih pelan pengurusan risiko kewangan yang berlandaskan ISLAM, iaitu yang bebas RIBA.  Dalam hal ini, Takaful mempunyai penyelesaiannya.

Dalam perkembangan teknologi maklumat kini, saya turut mengambil bahagian dalam menyampaikan maklumat takaful melalui siber menerusi laman web peribadi saya, iaitu www.takafulonline.net

 

(6)
Jika semasa di sekolah menengah rendah, saya dicetus semangat jauhkan RIBA oleh cikgu Mohd Nor.  Di sekolah menengah atas pula, cikgu Sheikh.  Di Universiti, ceramah Ustadz Samsuri.  Kini, saya terus mendapat motivasi lagi dalam bidang ini.  Iaitu melalui Ustadz Zaharuddin pula.

 

Sebenarnya saya mengenali ustadz Zaharuddin sejak di bangku universiti lagi.  Waktu tu beliau sangat aktif dengan harakah Islamiyyah.  Tak perlulah saya perincikan cerita.  Namun, ustadz Zaharuddin melalui laman webnya, www.zaharuddin.net telah membuka lembaran baru kepada ummat ISLAM di Malaysia dalam mengenali sistem muamalah Islami.  Kini, sudah ramai yang peka dan berhati-hati dalam menangani isu-isu muamalah. 

 

Artikel-artikel beliau kini menjadi bacaan dan rujukan saya sebagai persediaan menghadapi masyarakat.  Tugas saya sebagai Perunding Takaful telah membolehkan saya berjumpa dengan ramai orang dan menyampaikan mesej ”JAUHKAN RIBA!” melalui cara saya yang tersendiri. 

 

Kebiasaannya, orang ramai yang saya jumpa bukan hanya bertanya pasal Takaful, tapi merangkumi banyak perkara, khususnya sistem kewangan Islami.  Walaupun saya akui masih banyak yang perlu saya pelajari dan terokai dalam bab muamalah Islami, namun saya berasa amat bertuah dapat berdakwah dengan cara begini.  Mudah2an ia dikira sebagai hasanah di sisi ALLAH subhanahu wata’ala, amin.

 

RIBA adalah dosa besar!

 

SHAHMUZIR BIN NORDZAHIR
www.muzir.wordpress.com
9 Ogos 2008


Pengalaman Berinsurans Seorang Wanita India

Khamis lepas, saya pergi menemui pelanggan saya seorang jurutera di Subang, Selangor.  Tujuannya, adalah untuk menghantar polisi Takaful yang telah siap.  Memang sudah amalan saya menghantarnya by-hand dan saya akan memperjelaskan secara ringkas tentang pelan perlindungan yang telah diambil seperti yang terkandung di dalam polisi.

“Wah, dapat payung ye?  Saya pun nak payung freelah”.  Tegur seorang kakitangan wanita berbangsa India semasa saya sedang memberi penerangan kepada pelanggan saya.  Nampaknya beliau berminat dengan cenderahati yang saya belikan untuk pelanggan saya.  Saya sekadar tersenyum.

“Ni apa ni?  Insurans ke?”  Tanyanya.

“Ni Takaful.  Macam insurans jugaklah.  Tapi ini Islamic Insurance.”  Jawab saya.

“Ooo…Takaful ya.  Baguslah.  Serupa ke Takaful dengan insurans ni?  Saya boleh ke?”  Tanyanya lagi. 

“Serupa jugaklah.  Tapi ia Islamic punyalah.  Macam sekarang, kan macam-macam ada…Islamic Banking, Islamic Credit Card.  Semua boleh masuk.  Bagus.”  Saya cuba memberi penjelasan ringkas kepada beliau sebab penerangan kepada pelanggan saya belum lagi habis dibuat. 

“Wah, baguslah.”  Responnya.

“You dah ada insurans ke?  Boleh ambil satu untuk you”.  Pelanggan saya sempat mempromosi.  Saya tersenyum.

“I sudah ada.  Suami I dulu ambil 50 ribu sahaja.  Dia meninggal sebab kanser.  Bolehlah sikit kurangkan beban…”.  Jelas beliau.

Nampaknya perbualan kami bersambung dengan kisah beliau yang telah kematian suami disebabkan oleh kanser perut.  Dia merungut kerana suaminya hanya ambil sum-covered RM50 ribu sahaja.  Kalaulah dia ambil banyak sikit… (?).  Suami beliau meninggal dunia pada umur 40 tahun, dan beliau ketika itu berumur 36 tahun.  Meninggalkan anak-anak yang masih kecil untuk meneruskan kehidupan yang mencabar.

Kisah wanita India tersebut serupa dengan kisah saya sekeluarga.  Al-marhum bapa saya telah meninggal dunia pada umur beliau ketika itu 38 tahun.  Meninggalkan ibu saya yang ketika itu berumur 36 tahun dan anak-anak yang masih kecil.  7 orang anak.  Dan saya adalah anak yang sulong.  So, perit yang dilalui oleh wanita itu dapat saya bayangkan.  Namun, tidak dapat saya rasakan deritanya seperti yang telah beliau dan ibu saya lalui.

Jika suami wanita itu telah mengambil insurans dan meninggalkan RM50 ribu utk isteri dan anak2nya tatkala beliau meninggal, kes saya berbeza pula.  Kita masyarakat Melayu masih belum terdedah dengan kepentingan berinsurans.  Nasib baiklah al-marhum bapa saya seorang askar.  Jadi, kos perubatannya telah ditanggung oleh ATM.  Cumanya, setelah beliau meninggal dunia, tak banyak tunai yang beliau tinggalkan.  Mujurlah ibu saya ketika itu bekerja sebagai kerani.  Sedikit sebanyak terisi jugalah perut kami.  Bagaimana pula dengan hutang dan lain2 perbelanjaan?

Pelanggan saya yang berusia 27 tahun dan masih belum berumahtangga itu mungkin telah mengambil suatu pengajaran dari perbualan saya, wanita india itu dan dirinya.  Takpelah hari ini beliau hanya ambil RM100 caruman bulanan yang melindungi risiko kewangan akibat kematian, hilang upaya kekal menyeluruh, penyakit kritikal, hilang upaya kekal separa akibat kemalangan, elaun harian hospital, perbelanjaan jenazah dan manfaat pengecualian caruman.  Esok, apabila sudah berumahtangga, beliau perlu mempertimbangkan untuk mengambil jumlah yang lebih.  Supaya jika berlaku musibah kepada dirinya, nasib keluarga lebih terbela dari segi kewangan.

Pengajaran:

  • Wahai ketua keluarga, buatlah perancangan untuk menghadapi situasi sukar.  Contohnya jika meninggal dunia awal, memerlukan perbelanjaan besar akibat penyakit kritikal, pelangsaian hutang dll.  Anak2 dan isteri adalah kesayangan kita.  Ambillah sedikit usaha untuk buat perancangan.
  • Kaum lain seperti cina dan india, mereka lebih advance berbanding melayu dalam hal berinsurans.  Jadi, mereka lebih bersedia tatkala berhadapan situasi genting seperti kisah di atas.  Walaupun kini sudah ada perkembangan sihat iaitu generasi Melayu baru telah mula faham akan kepentingan insurans, namun perkembangannya masih perlahan.
  • Dalam mengurus risiko kewangan (berinsurans), sebagai ummat ISLAM kita wajib memilih TAKAFUL.  Jangan miliki insurans konvensional kerana ia mengandungi RIBA’, MAISIR dan GHARAR.

wAllahu ta’ala a’lam.

 


%d bloggers like this: