Jika Berlaku Ini, Berhentilah Sebentar Tawaf

Kalau sedang tawaf tiba-tiba nampak orang dah mula buat saf dan ada anggota keselamatan dah mula arahkan jemaah wanita agar bersurai masuk ke saf wanita, berhentilah sebentar tawaf tu.  Ingat kat mana berhenti dan carilah tempat yang sesuai bersiap untuk solat.

Itu menandakan waktu solat fardhu dah sangat dekat.  Pihak pengurusan masjid melalui anggota-anggota beruniform ingin menyusun jemaah lebih awal agar lebih lancar dan tak kelam-kabut nanti.

Sebab nanti keadaan sangat tak selesa untuk nak cari tempat solat. Kadang-kadang sampai ke luar mataf disuruhnya cari tempat solat sebab mataf dah padat.  Kalau boleh taknak jauh di luar mataf sebab nanti nak masuk balik nak sambung tawaf.

Terutama wanita.  Janganlah berdegil nak teruskan tawaf.  Nanti stuck susah.  Kesian tengok kalian berjalan tawaf di celah-celah lelaki yang sedang berdiri untuk buat sof solat. Nanti nak keluar mulalah langgar sana sini, tersepit di celah-celah lelaki.  Saya tengok pun rasa malu dan kesian.

Dataran mataf adalah tempat yang sangat padat dengan manusia yang ingin beribadah.  Jadi, hendaklah kita faham situasi ini. 

Kalau yang berpengalaman memang tahu hal ini.  Tapi yang belum berpengalaman, mudah-mudahan tulisan ini dapat dimanfaatkan menjadi panduan dan nasihat.


Leave a comment