Saya ada menerima email dari seorang sahabat yang meminta penjelasan dan pencerahan tentang satu email yang dipanjangkan kepada beliau. Sila lihat bahagian komen untuk membaca kandungan email tersebut.
Saya telah menasihati sahabat saya itu agar tidak menghebahkannya kepada orang lain, kerana kita perlu memeriksa tentang kesahihan sesuatu berita sebelum kita mahu mempercayainya, apatah lagi jika kita mahu menghebahkannya. Hatta, jika benar pun sewajarnya kita melaporkannya kepada pihak berkuasa untuk diambil tindakan secara dalaman. Berita2 tak baik seumpama di atas bakal merugikan ummat ISLAM, apatah lagi jika ia dikaitkan dengan nama ‘ISLAM’.
Saya telah menghantar email ke BIMB untuk mendapat penjelasan lanjut. Dan alhamdulillah, mereka dengan segera telah menjawabnya. Berikut adalah email dari BIMB:
—– Forwarded Message —-
From: callcenter <callcenter@bankislam.com.my>
To: “shahmuzir@yahoo.com” <shahmuzir@yahoo.com>
Sent: Monday, December 15, 2008 2:20:28 PM
Subject: Fw: Bank Islam Malaysia Berhad = Bank ALONG Malaysia Berhad (kindlycirculate) [ConversationID: da47d8ad-1a7e-4cc5-b015-d3c4c680abe4]
Assalamualaikum En Shahmuzir,
Sila rujuk lampiran untuk maklumbalas dari Bank Islam.
Diharapkan ini menjelaskan pendirian dan pendekatan Bank Islam dalam perkara berkait.Terima kasih kerana membawa perkara ini ke perhatian kami.
Sokongan berterusan Tuan amat kami hargai.
Terima Kasih & Wasalam.
Siti Aishah Binti Abdul Rahim
Bank Islam Customer Care
Lampiran (sila klik): editor-bh-nur-haslinda-mohd-nasir1
December 24th, 2008 at 8:06 AM
Berikut adalah kandungan email tersebut:
LikeLike
June 11th, 2009 at 5:35 AM
Saudara shahmuzir, bila balik trg nanti harap saya dapat jumpa dengan tuan hamba kerana isu di atas ini ada relevennya.
LikeLike
June 11th, 2009 at 9:24 AM
Saudara Che Harun, saya sudah ke laman blog saudara dan saya turut berasa simpati akan masalah yang dihadapi oleh saudara.
Setelah membaca beberapa posting di laman blog saudara, saya faham saudara seorang yang jujur dan sentiasa cuba untuk menyelesaikan masalah tersebut. Mudah2an ALLAH memberikan jalan keluar kepada masalah yang membelenggu saudara sekeluarga, amin.
Apa yang boleh saya nasihatkan ialah saudara cubalah berjumpa dengan pegawai bank dan jelaskan butiran serta masalahnya. InsyaALLAH, mereka akan cuba untuk memahami. Dan mungkin persetujuan antara saudara dan pihak bank dapat dibuat secara bersama tentang cara bagaimana untuk diselesaikan masalah tersebut.
Berbanding melalui panggilan telefon atau surat, berjumpa lebih menampakkan kesungguhan kita dan komunikasi sesama saudara dan bank dapat dilakukan dengan lebih sifat kemanusiaan.
Sekadar cadangan.
wAllahu Ta’ala A’lam.
LikeLike